Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020

CE NE DETERMINĂ SĂ ÎNVĂŢĂM LA VÂRSTELE ADULTE?

Educaţia pe tot parcursul vieții este un principiu organizatoric pentru educaţie, pentru societatea şi economia bazate pe cunoaştere, iar învăţământul pentru adulţi este o componentă importantă a învăţării permanente.

Procesul de invatare la varsta adulta reflecta o situatie de restructurare si reorganizare, motivatia sa fiind mult mai complexa decat cea a scolarului. Acest proces duce spre o continua transformare a ideilor, cumul de noi cunostinte, independenta in procesul de gandire structurata, bazata pe logica.

Învăţarea la varsta adulta se realizeaza atunci cand procesul de invatare:

  • este directionat de catre adult;
  • raspunde unor nevoi recent identificate;
  • este participativ;
  • este experiential;
  • este reflectiv;
  • furnizeaza feed-back;

Principalele motive pentru care învăţăm la vârstele adulte sunt:

  • Pentru a-și îmbunătăți perspectivele de carieră
  • Pentru a se dezvolta pe plan personal sau profesional
  • Pentru a obține competențe transferabile, cum ar fi gândirea critică
  • Adaptarea la schimbări – multiplicarea fără precedent a schimbărilor legate de viaţă;
  • Îmbogăţirea de cunoştinţe şi adaptarea la schimbări;
  • Sporirea ratei participării femeilor la activităţile productive şi impunerea unei noi diviziuni a activităţilor pe principiul egalităţii şi complementarităţii între sexe;
  • Extinderea folosirii tehnologiilor în muncă şi în gospodărie, ceea ce implică noi cunoştinţe şi competenţe;
  • Dezvoltarea economiei informatizate;
  • Extinderea fenomenului „vârstei a treia”, datorită faptului că populaţia de peste 65 de ani creşte ca pondere, ceea ce determină sporirea învăţării postiniţiale.

Adultul are bine formate procesele psihice si realizeaza asocieri mai complexe la nivel emotional cu materialul factologic, isi asuma responsabilitatea pentru calitatea insusirii cunostintelor si stie exact ce doreste sa invete sau sa cunoasca. Acesta este motivat de nevoi intrinsece sau dorinţe. În general, cursantul adult participă la programe de instruire deoarece el vrea sau are nevoie de conţinut informaţional pentru a-şi exercita meseria sau a se dezvolta personal.