Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020
ORIENTAREA ÎN CARIERĂ
O societate care tinde să se dezvolte armonios trebuie să ia în considerare şi să susţină activitatea de orientare a carierei, ţinând cont de necesitatea acesteia, oferind tuturor posibilitatea de a primi servicii gratuite, consolidând baza de pregătire profesională a celor care lucrează în acest domeniu, oferind posibilităţi de creare a unei baze materiale fără de care activitatea nu se poate desfăşura în condiţii optime.
Dezvoltarea carierei semnifică toate aspectele vieţii umane aflate în devenire şi cu o dinamică specifică în diferite planuri (Gysbers, 1994), adică:
- autocunoaşterea şi formarea deprinderilor de relaţionare interpersonală,
- educaţia şi formarea profesională iniţială,
- asumarea de diferite roluri în viaţă,
- modul de integrare, trăire şi planificare a diferitelor evenimente ale vieţii.
- Aceste direcţii ale dezvoltării particularizate în context şcolar semnifică:
- comportarea responsabilă în familie, şcoală, societate,
- efectuarea de alegeri şcolar-profesionale raţionale, justificate, motivate,
- utilizarea deplină a oportunităţilor oferite de şcoală şi comunitate pentru inegrarea personală socio-profesională.
- înţelegerea şi respectul altora şi a sinelui,
- ameliorarea continuă a comunicării cu ceilalţi.
Procesul consilierii şi orientării şcolare şi profesionale vizează aspecte de natură:
- cognitivă ( furnizarea de informaţii, formarea în tehnicile de căutare a unui loc de muncă);
- afectivă( ameliorarea imaginii de sine, cristalizarea unei atitudini pozitive faţă de muncă);
- acţională (luarea deciziei, planificarea şi punerea în practică a acţiunii).
Consilierea şi orientarea şcolară şi profesională tinde să rezolve, simultan, două aspecte extrem de importante în prezent:
- asigurarea echităţii sociale prin democratizarea permanentă a accesului la educaţie şiformarea profesională,
- ameliorarea continuă a bunei utilizări a resurselor umane de care dispune societatea.
Consilierea este şi o formă de socializare şi / sau învăţare socială prin faptul că oferă indivizilor noi experienţe şi informaţii prin care aceştia pot să-şi contureze mai bine şi să-şi dezvolte identitatea şi imaginea de sine, să se integreze cu succes şi într-un mod care să le aducă satisfacţii sau să le faciliteze depăşirea anumitor contexte critice ale vieţii.