Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020

RELATIILE INTERPERSONALE – IMBUNATATIREA ABILITATILOR EMPATICE

Inteligenta Emotionala reprezinta capacitatea de a constientiza, controla si manifesta emotiile personale, respectiv de a gestiona relatiile interpersonale intr-un mod eficient si empatic. Aceasta inseamna ca ai abilitatea de a recunoaste cu precizie emotiile si sentimentele atunci cand se intampla, ca iti poti folosi sentimentele intr-un mod constructiv, ca intelegi si simti emotiile, gandurile si motivatiile celor din jur, dar si ca ai capacitatea de a inspira si influenta persoanele din jur.

Empatia este capacitatea de a recunoaște sentimentele care sunt experimentate de catre o alta fiinta, chiar daca aceasta nu le exprima in mod explicit. O persoana are nevoie de un anumit grad de empatie, inainte de a putea sa fie capabil sa simta compasiune.

Empatia este o parte importanta in viata oamenilor si, cu toate acestea, este foarte usor sa pierdem din vedere sentimentele altora, insa, conform unui studiu recent din domeniul neurostiintelor, oricine poate invata sa dezvolte si sa foloseasca potentialul empatic.

Noile cercetari din domeniul neurostiintelor arata ca aproximativ 98% dintre oameni au abilitati empatice, exceptie facand persoanele sociopate, insa nu toate persoanele stiu sa foloseasca acest potential.

Pentru imbunatatirea abilitatilor empatice exista trei strategii simple si eficiente care ne pot ajuta sa ne folosim potentialul empatic pe care il avem in stare latenta la nivel neuronal.

  1. Primul dintre acestea se refera obiceiul de a ii asculta pe cei din jur cu atentie, fara a ii intrerupe si a reflecta asupra a ceea ce spun, pentru a le intelege perspectiva si a le arata ca sunt ascultati cu atentie.
  2. O alta strategie pentru dezvoltarea abilitatilor empatice se refera la observarea cu atentie a tuturor persoanelor cu care intram in contact in rutina de zi cu zi, pentru constientizarea tuturor aspectelor vietii. Spre exemplu, atunci cand savuram cafeaua de dimineata, ne putem gandi la persoana care a cules boabele de cafea, ori cand ne imbracam, ne putem gandi la croitorul care a conceput hainele.
  3. A treia practica se refera la felul in care privim oamenii necunoscuti si propune depasirea prejudecatilor pe care le avem despre ceilalti pornind de la aspect, cultura sau rasa. In acest sens, este vorba despre a recastiga curiozitatea pe care o aveam atunci cand eram mici, dar pe care societatea a suprimat-o, construind tipologii in functie de care am fost obisnuiti sa ii judecam pe cei din jur.

Empatia nu este doar pentru probleme. Orice discutie despre hobby-uri, despre ce am facuta aseara, despre vacante,  ofera informatii despre ce este important pentru ceilalti, ajuta la construirea unor relatii solide, imbunatateste, indirect, mediul de lucru, creste increderea si productivitatea.