Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020

STRESUL LA LOCUL DE MUNCA

Stresul legat de locul de munca este raspunsul pe care angajatii il pot avea cand se confrunta cu solicitari si presiune care nu se potrivesc cunostintelor si abilitatilor personale si care reprezinta o provocare careia sunt nevoiti sa ii faca fata.

Stresul la locul de munca se produce in numeroase circumstante, insa este adeseori agravat cand angajatii simt ca nu au sprijin din partea superiorilor sau colegilor, avand totodata un control redus asupra muncii pe care o presteaza.

Presiunea la locul de munca nu poate fi evitata in prezent, in contextul cerintelor tot mai mari ale mediului de lucru contemporan. Presiunea perceputa ca acceptabila de catre o persoana o poate mentine alerta, motivata, capabila sa munceasca si sa invete, in functie de resursele disponibile si de trasaturile personale. Totusi, cand acea presiune devine excesiva sau greu de gestionat poate determina stresul. Stresul poate deteriora sanatatea angajatilor si poate afecta performanta afacerii/companiei.

Conform literaturii de specialitate, stările de stres cu care un individ se poate confrunta au la bază 4 cauze principale:

  1. Slaba gestionare a timpului (atât la job, cât și în viață personală);
  2. Anticiparea unei situații iminente (mai ales când nu cunoaștem multe detalii despre ce va urma); Cu cât situația respectivă are o importanță mai ridicată, cu atât nivelul de stres resimțit este mai mare. Ex: o anumită prezentare în fața unui client important;
  3. Contexte imprevizibile – anumite situații, care nu le-am fi anticipat la începutul unei zile, pot determina o anumită stare de stres, mai ales atunci când indivizii nu reușesc să gestioneze criza respectivă în care sunt prinși;
  4. Interacțiunea cu alți indivizi – acest tip de stres este resimțit de cei aflați în situația de a împărți spatii comune cu persoane pe care, în mod normal, nu le-ar accepta în cercurile sociale din care fac parte, în afara biroului.

Exemple concrete de la job, ce pot cauza apariția stărilor de stres:

  • Prezența unor certuri frecvente cu anumiți colegi;
  • Instaurarea unei rutine ce inhibă dezvoltarea angajatului;
  • Impunerea unui program pe cât de inflexibil, pe atât de obositor;
  • Ignorarea angajaților atunci când se iau decizii cruciale în companie;
  • Stabilirea constantă a unor deadline-uri total nerealizabile;
  • Lipsa de organizare, în privința unei balanțe job – viață personală;
  • Discriminarea în funcție de sex, rasă, religie etc.

Efectele stresului asupra angajaților

  • Incapacitatea de a atinge anumite niveluri de performanță;
  • Prezența constantă a unei stări de spirit descrise de epuizare;
  • Probleme de concentrare, dispariția spiritului creativ;
  • Lipsa unei organizări a task-urilor zilnice;
  • Efecte de ordin medical: insomnii, hipertensiuni, probleme digestive, migrene etc.

Efectele stresului asupra companiei

  • Niveluri scăzute de proactivitate și implicare în proiecte comune;
  • Absenteism și nerespectarea orelor de venire / plecare de la birou;
  • Costuri din ce în ce mai mari, direcționate către soluții pentru această problemă.

Un loc de munca sanatos este cel mai probabil acel loc de munca in care presiunile asupra angajatilor sunt adecvate abilitatilor si resurselor lor; de asemenea, un loc de munca sanatos este asociat si cu nivelul de control pe care angajatul il are asupra muncii sale, precum si cu sprijinul pe care il primeste din partea celor care conteaza pentru el.