Proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020

Proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020

Tineri educati in Regiunea Sud-Est

Abandonul scolar este un fenomen in crestere in ultimii ani. Tot mai multi elevi sau studenti ajung sa renunte la cursuri si sa nu obtina o diploma care atesta finalizarea lor din diverse motive.

Abandonul şcolar timpuriu este atât o problemă individuală, cât şi a întregii societăţii.

Exista doua forme de abandon: „părăsirea timpurie a şcolii” si „abandonul şcolar”.

„PĂRĂSIREA TIMPURIE A ŞCOLII” include renunţarea la toate formele de educaţie şi formare profesională înainte de finalizarea învăţământului secundar superior sau echivalentul în educaţia şi formarea profesională (ciclul superior al liceului, clasele XI – XII/XIII, precedat, după caz, de anul de completare)

„ABANDONUL ŞCOLAR” este utilizat cu un sens mai restrâns: ea se referă la întreruperea unui curs în desfăşurare în învăţământul general sau profesional şi de formare.

Pe termen lung parasirea scolii poate fi prevenita doar prin intelegerea motivelor pentru care elevii ajung sa nu mai mearga la scoala deloc, desi o frecventeaza o perioada.

Există multe motive de ce unii tineri renunţă la educaţie înaintea terminării studiilor: dificultăţi de învăţare, probleme sociale sau lipsă de motivaţie, de orientare sau de sprijin. Nivelurile scăzute de educaţie nu au consecinţe grave numai pentru tinerii în cauză, dar implică folosirea ineficientă a cheltuielilor de învăţământ, în plus, având în vedere schimbările demografice actuale, şi anume îmbătrânirea populaţiei, ţările europene nu îşi pot permite risipa de talente.

Cand vorbim despre abandon scolar sau parasirea timpurie a scolii ne gandim in primul rand la mediul rural. Acolo situatia a ramas aproape neschimbata in ultimii ani, dar nici in mediul urban nu vedem o realitate prea roz, si aici avem foarte multi copii si tineri care renunta la scoala foarte devreme. E o problema delicata, dificila, e o problema care reflecta si modul in care sistemul educational reuseste sa atraga elevii si sa ii ajute sa duca pana la final studiile.

Problemele sunt mult de ambele parti, sistem de educatie si copii, familiile copiilor care abandoneaza cursurile. Pe de o parte, vedem un sistem educational care nu ii stimuleaza pe copii, care nu le ofera motive suficient de multe familiilor ca sa isi doreasca suficient de mult sa isi trimita copiii la scoala. Lipsa de concordanta intre ce inveti la scoala si ce se cere pe piata muncii, informatiile de multe ori depasite si prezentarea lor intr-o maniera neatractiva, toate pot duce, la un moment dat la abandon scolar.

De cealalta parte, avem familia si copiii, care nu reusesc sa mai faca fata unor cheltuieli pe care le implica scoala, uneori sau sunt indiferenti fata de ideea de educatie. Da, avem un invatamant primar, gimnazial, liceal gratuit, dar platim pentru toate etapele scolarizarii indirect, pentru ca micutii au nevoie de n lucrusoare si carti, caiete, manuale, auxiliare pentru a invata.

Exista si o mentalitate care se tot transmite din generatie in generatie, in familiile unde scoala nu a fost niciodata pe primul plan, si care se refera la munca inainte de studii. E mai important sa stii o meserie, sa stii sa faci ceva si sa inveti cum sa te intretii de mic decat sa pierzi ceva ani din viata pe bancile scolii…

BENEFICIAR:
ASOCIAȚIA HANDMADE ROMANIA

PARTENER:
Institutul pentru Dezvoltarea Resurselor Umane – IDRU

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României