
Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020

COMUNICAREA ASERTIVA
Comunicarea asertivă reprezintă o modalitate de exprimare a gândurilor și sentimentelor în mod deschis, onest, direct, respectuos, oferind argumente pentru lucrurile relevante pentru noi, pentru acelea care ne-au deranjat și pentru modul în care am prefera să evolueze pe viitor.
Comunicarea asertivă reprezintă un mod de a te face înțeles în fața celorlalți și, în același timp, de a respecta drepturile, opiniile și sentimentele celui/celor din fața ta. Fiind persuasiv, onest și calm, poți să oferi o opinie diferită de a majorității, să evidențiezi o posibilă problemă sau o consecință a unui comportament. Comunicarea de acest fel poate fi dificilă, mai ales la început, însă, pe măsură ce aplici tehnicile de comunicare asertivă, vei vedea că reprezintă cea mai bună soluție pentru toate părțile implicate.
Lange si Jacubowski (1976) sustineau ca „asertivitatea implica apararea drepturilor personale si exprimarea gandurilor, sentimentelor si convingerilor in mod direct, onest si adecvat, fara a viola drepturile altei persoane”.
Comportamentul asertiv inhiba anxietatea si reduce depresia, conducand la o imbunatatire a imaginii de sine.
Stilul de comunicare asertiv este caracterizat printr-o serie de elemente:
- ai convingerea ca toate persoanele iti sunt egale;
- acorzi importanta parerilor si intereselor celorlati;
- exista o concordanta intre mesajul verbal transmis mimica si gestica;
- mesajele utilizate sunt de genul „eu cred ca…, ma simt…”;
- sustinerea privirii interlocutorului.
De foarte multe ori limbajul verbal folosit este agresiv si impunator, iar un artificiu al vocabularului ne poate imbunatati comunicarea. Expresii de genul „eu cred ca…/ as dori sa fac acest lucru…/ te deranjeaza daca…?” pot reprezenta fraze magice in viata de cuplu sau in relatiile cu colegii etc.
BENEFICIILE COMUNICĂRII ASERTIVE
Utilizarea comunicării asertive are multe beneficii atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Astfel, o persoană asertivă:
- comunică deschis și sincer despre nevoile sale;
- devine mai încrezătoare față de propria persoană;
- își asumă mai multe riscuri;
- este mai conștientă de propriile resurse și limite;
- consideră că eșecul este o oportunitate de învățare și dezvoltare;
- negociază cu celălalt soluția la problema comună pe baza metodei win-win (ambele părți au de câștigat);
- rezolvă eficient problemele cu care se confruntă;
- prezintă niveluri scăzute de stres;
- se implică mai mult în rezolvarea sarcinilor
Comunicarea asertiva este o abilitate care se poate invata si indiferent de stilul nostru de comunicare, putem exersa si invata sa comunicam mai eficient cu ceilalti.