Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020
IMPORTANTA MOTIVARII ANGAJATILOR
Angajatii trebuie sa fie motivati ca sa lucreze cat mai bine si sa-si depaseasca limitele, trecand dincolo de responsabilitatile stabilite in contractul de munca. Asta inseamna ca obiectivele de afaceri stabilite de companie au sanse tot mai mari sa fie indeplinite. Iata, pe scurt, cateva motive care subliniaza importanta unor angajati multumiti:
● angajatii sunt mai eficienti;
- apare satisfactia la locul de munca;
- se creeaza o echipa sudata si productiva;
- talentele raman in companie;
- angajati capabili preiau responsabilitati mai mari;
- mediu de lucru este propice dezvoltarii.
Semnele lipsei de motivatie la locul de munca
- Productivitate redusa
Este cel mai vizibil semn al unui angajat demotivat: nu mai lucreaza eficient, rateaza termenele-limita, se pierde in detalii lipsite de importanta sau are nevoie constanta de indicatii suplimentare. Dar cum calculezi eficienta?
Pentru ca nu toate rezultatele pot fi cuantificate ca intr-o fabrica – atatea suruburi facute intr-un anumit interval – poti evalua productivitatea pe o perioada mai lunga. Daca aceasta scade indiferent de factorii de la birou, inseamna ca ai un angajat care nu mai este motivat.
- Grad ridicat de absenteism
Aici lucrurile sunt cat se poate de clare: un angajat demotivat va intarzia tot mai des la birou, va gasi scuze sa lucreze de acasa si va fi mereu ocupat sau indisponibil atunci cand sunt programate sedinte. La fel de importante sunt si absentele – motivate sau nemotivate – de la birou.
Te suna de multe ori sa-ti spuna ca s-a imbolnavit sau ca are o problema grava? Sunt intr-adevar sanse sa spuna adevarul, dar daca se repeta de prea multe ori, inseamna ca omul nu mai are nicio tragere de inima sa vina la lucru.
- Modificari comportamentale si de personalitate
Un alt semnal de alarma legat de starea de spirit a angajatilor si de nivelul de motivare a acestora este modul in care se comporta in comunitatea de la locul de munca.
Cel mai bun exemplu este cel al unui angajat care pana de curand parea ca s-a integrat bine in organizatie, ca poate socializa in termeni amicali cu toti ceilalti colegi si, care, aparent din senin, a devenit iritabil si usor de enervat. Daca a ajuns sa se manifeste astfel, sunt mari sanse sa-si fi pierdut motivatia la job.
- Feedback sau critici nesolicitate
In cazul in care unii clienti sau chiar unii dintre angajati se plang sau critica activitatea unui alt angajat, acest lucru poate fi cauzat de faptul ca angajatul scos in fata si-a pierdut motivatia si nu mai da randamentul care era asteptat din partea lui.
Cu toate astea, nu trebuie sa sari la concluzii: la mijloc poate fi si o tentativa de denigrare. Astfel de situatii sunt destul de des intalnite, mai ales in domeniile in care exista o competitivitate crescuta intre angajati, cum ar fi in vanzari.
- Atmosfera apasatoare la birou
In orice companie si in orice birou sunt zile si zile, momente in care nimeni nu vorbeste si nimeni nu povesteste nimic. Asta nu inseamna insa ca atentia angajatilor este focusata pe activitati productive.
Atmosfera apasatoare se face remarcata prin liniste si, daca dureaza deja de prea mult timp, e un semn clar ca ai angajati nemotivati. Mai ales daca printre ei erau si unii care pastrau intotdeauna o atmosfera relaxata si vesela, care prefera insa de ceva timp sa nu mai interactioneze cu ceilalti colegi.
- Alti angajati care nu mai lucreaza eficient
Lipsa motivatiei la locul de munca se poate „lua”, mai ales daca vorbim despre o comunitate bine inchegata, in care angajatii sunt mai mult decat simpli colegi de birou si socializeaza si in afara orelor de program.
Daca unul dintre ei este demoralizat, lipsit de entuziasm si demotivat, aceasta stare de spirit se poate rasfrange si asupra altor angajati.
- Absenta chefului de a invata lucruri noi
Aici este vorba, pur si simplu, despre modul in care un angajat se raporteaza la lucrurile pe care le poate invata la locul de munca. Fie ca e vorba despre aptitudini sau cunostinte noi, angajatul motivat se va implica mai mult in procesul de cunoastere.