Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020

INDICATORII CHEIE DE PERFORMANȚĂ – KPI

Acronimul KPI provine de la cei trei termeni englezesti:

K (Key) – avantaj competitiv legat de obiectivele strategice, de functionarea afacerii in mod direct

P (Performance) – performanta in mod direct, prin valori clar masurate, cuantificate, cu cauze de influenta prestabilite

I (Indicator) – comparabilitate fata de diverse referinte, cu orientare catre schimbari viitoare si fara a explica evenimente anterioare

KPI-urile sunt metrici care măsoară performanța ta în business, i-ai putea defini ca un scor care te ajută să înțelegi dacă strategia ta este bună sau trebuie îmbunătățită. Urmărind KPI-urile, vei controla activitatea, vei ajunge la rezultatele dorite, vei arăta impactul tău în business.

KPI sunt instantanee de nivel înalt al modului în care progresează un proiect către obiectivele predefinite. Unii oameni confunda un KPI, cu un indicator de îndrumare. Un indicator de îndrumare este de fapt un KPI, care masoara modul in care munca pe care o faci acum va afecta viitorul. KPI pot fi tratați ca indicatori, dar nu ca indicatori de indrumare.

KPIs sunt componente critice ale tuturor sistemelor de măsurare a valoarii dobandite. Termeni precum variația de  cost, variație de programare, indicele de performanță a programarii, indicele de performanță a costurilor si timpul / costul, la finalizare sunt de fapt KPI dacă sunt folositi corect, dar nu întotdeauna sunt  menționati ca atare. Necesitatea acestor KPI este simplă: ceea ce este măsurat, este si realizat.

KPI-urile sunt stabilite de regulă, de comun acord cu echipa de management. Ca angajat, ai în vedere ca indicatorii de performanță să respecte următoarele condiții – S.M.A.R.T. – SpecificeMăsurabileAccesibileRelevantelegate deTimp.:

  • S(pecific) – obiective bine definite și ințelese atât de tine, ca angajat, cât și de manager
  • M(easurable)– cum poate fi măsurat progresul?
  • A(greed) –atât angajatul, cât și managerul trebuie să agreeze obiectivele
  • R(ealistic) – poți să-ți atingi obiectivele cu resursele puse la dispoziție de angajator?
  • T(ime related) – ai suficient timp pentru a realiza task-urile?

Criteriile SMART pot fi, de asemenea, extinse pentru a fi SMARTER cu adăugarea de Evaluare și Reevaluare. Acești doi pași sunt extrem de importanți, deoarece vă asigură că vă evaluați continuu indicatorii KPI și relevanța lor pentru afacerea dvs.

Deși cele mai multe companii folosesc metrici și efectuează măsuratori, acestea par să aibă o înțelegere slabă a ceea ce constituie un KPI pentru proiecte și modul în care acestia trebuie să fie utilizati.

Unii specialisti definesc trei categorii de metrici:

  • Indicatori de Rezultate (RIS): Ce am realizat?
  • Indicatori de Performanță (IP): Ce trebuie să facem pentru a crește sau de a satisface performanța?
  • Indicatori principali (cheie) de performanță (KPI): Care sunt indicatorii esențiali de performanta care pot crește drastic performanta sau realizarea obiectivelor?

Dezvoltarea unor indicatori de performanță semnificativi care urmăresc și vizualizează, în mod clar, performanța necesită o anumită planificare. Fiecare KPI trebuie să abordeze un anumit obiectiv de afaceri și să furnizeze informații exacte și în timp util pentru a evalua progresul în atingerea obiectivelor.