Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020
PIATA MUNCII IN 2022 – PREVIZIUNI
Din toate analizele pietei muncii si a studiilor realizate se trag in principal doua concluzii: munca în sistemul hibrid va continua și în acest an, iar odată cu ea și procesul de digitalizare la nivelul marilor companii.
Piata muncii se caracterizeaza prin deficit al fortei de munca, astfel ca recrutarea va reprezenta o provocare pentru angajatori, in continuare.
De asemenea, multi angajati planuiesc sa isi schimbe locul de munca.
Piata muncii se arată favorabilă candidaţilor, care sunt acum în poziţia de a stabili noi tendinţe în modul de lucru, dar şi în beneficiile obţinute.
Anul trecut, salariile au crescut în toate domeniile de activitate, de la 16% în IT / Telecom la 31% în Vânzări şi tot atât în Marketing. Studiile arata ca pentru acest an atat angajatii, cat si specialistii in resurse umane se asteapta la cresteri salariale.
Pe lângă creşterile salariale şi extinderea beneficiilor, recrutorii iau în calcul întărirea strategiilor de promovare a angajatorilor si facilitarea programelor destinate asigurarii stării de bine a angajatului.
Dintre asteptarile angajatilor amintim:
– nevoia de a-şi vedea munca apreciată
– echilibru mai bun între viaţa personală şi cea profesională
– libertatea de a alege de unde să lucreze
– flexibilitatea angajatorului cu privire la forma de colaborare (CIM, PFA sau SRL) ( in special in domeniul IT).
Tendinţe pe piaţa muncii în 2022:
- creşterea competiţiei in cautarea de angajati/talente;
- aparitia de noi beneficii extrasalariale;
- schimbarea tot mai des a locului de munca de catre angajaţi
- lucrul de la distanta
- selecţia şi intervievarea online a candidatilor
Tendinte in recrutare in 2022:
- instrumente online de analiză a CV-urilor
- servicii de headhunting
- strategii de a ajunge şi a aborda candidaţii pasivi
Alte aspecte privind piata muncii in 2022:
- Reinventarea organizațiilor impusa de mai multi factori, cum ar fi: avansarea digitalizării, criza climatică, vulnerabilitatea economiilor, toate acestea reprezintă doar câteva premise pentru noi și noi valuri de schimbare. Noul an va introduce modele de afaceri, proceduri și abordări inspirate de noua realitate, culturi organizaționale cu adevărat aplicabile, structuri ierarhice aplatizate, creșterea productivității umane prin digitalizare, automatizare, robotizare și mixuri de industrii.
- Modul de lucru hibrid – aproape 72% dintre angajatorii respondenți au implementat deja munca hibrid deși mai mult de jumătate dintre aceștia (56%) estimează că ponderea angajaților ce vor reveni pentru a lucra de la birou, va crește semnificativ – între 50 și peste 75% din totalul angajaților (sondaj HR Barometru, realizat de PwC România).
- Reorientarea catre angajati – organizațiile își vor recentra atenția asupra angajaților nu pentru că trebuie, ci pentru că au înțeles că așa este normal, dupa ce in anul anterior companiile au inteles ca, pentru a avea succes, au trebuie sa implice angajatii, sa gaseasca modalitati de a le creste perfomantele. Vor creste pachetele de beneficii, pachetele medicale, etc.
- Cresteri salariale – se estimeaza cresteri salariale de aproxiativ 7%, in special in domenii cum sunt: IT, telecomunicatii, industriale, retail.
- Crearea de solutii pentru combaterea deficitului fortei de munca – atragerea și retenția talentelor vor fi privite printr-un unghi mai mult uman, decât matematic, astfel încât construirea și solidificarea relațiilor cu angajații vor deveni prioritare, întocmai precum și dezvoltarea brandurilor de angajatori. Solutiile creative vor fi: mobilitate internă, iîmbunătățirea experienței angajaților/candidaților, noi metode de stimulare și recompensare, consolidarea incluziunii și a politicilor ESG.
- Bun simț de răspundere – în 2022 ne putem aștepta să vedem mai multă transparență, aserțiune, o mai bună comunicare integrată, o mai mare libertate de a lua decizii.