
Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020

REALIZAREA SI MONITORIZAREA OBIECTIVELOR
Ideea de Management prin Obiective a fost dezvoltata de Peter Drucker in 1954 in cartea sa, „The Practice of Management”, si reprezinta o tehnica de management prin care managerii si angajatii lucreaza impreuna pentru stabilirea, realizarea si monitorizarea obiectivelor pentru o perioada de timp clar definita.
Management prin Obiective defineste rolurile si responsabilitatile angajatilor si ii ajuta sa-si schiteze cursul viitor al actiunilor lor in cadrul organizatiei. Este un proces prin care managementul si angajatii agreeaza si stabilesc impreuna obiectivele. Este modul prin care angajatii inteleg ce anume se asteapta de la ei, ajutandu-i totodata sa-si fixeze un set de obiective personale.
Management prin Obiective stabileste unele obiective care trebuie sa fie prioritare pentru toate compartimentele intreprinderii si care privesc opt domenii :
– profitabilitatea;
– situarea pe piata si competitivitatea aratata pe aceasta;
– evolutia;
– productivitatea muncii;
– performantele si pregatirea managerilor;
– resursele si materialele;
– relatiile cu publicul.
Pe langa mecanismele de stabilire si planificare a tuturor obiectivelor strategice, operationale si tactice ale companiei, Management prin Obiective presupune:
- Stabilirea indicatorilor de performanta pe post;
- Stabilirea a unui sistem de evaluare;
- Stabilirea metodelor si instrumentelor de coordonare strategica, dar si a posturilor;
- Stabilirea unor instrumente si metode de control strategic si operational;
- Stabilirea obiectivelor de performanta.
Avantajele managementului prin obiective:
Principalele avantaje ale acestei metode sunt:
- cresterea realismului obiectivelor firmei si ale componentelor sale;
- amplificarea nivelului de motivare a personalului;
- dezvoltarea unui climat de creativitate;
- imbunatatirea utilizarii timpului managerilor, ca urmare a diminuarii sarcinilor de supraveghere si control, reflectare a sporiri motivarii personalului a promovarii pe scara larga a autocontrolului;
- intarirea responsabilitatilor fata de realizarea obiectivelor, atat pentru manageri cat si pentru executanti;
- corelarea mai stransa a nivelului salarizarii cu rezultatele efectiv obtinute de fiecare component si grupa de munca din cadrul societatii comerciale sau regiei autonome;
- se asigura sporirea sensibila a eficientei firmei;
- crearea de conditii pentru formarea de noi manageri.
Practicarea metodei managementului prin obiective apeleaza la toate aptitudinile managerilor, presupune o temeinica pregatire a acestora, o buna informare a intregului personal. Ea se realizeaza in mod concret, in raport de calitatile managerilor existenti in unitate, de sistemul de comunicare adoptat, de conditiile concrete in care isi desfasoara activitatea unitatea economica.