Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020
WORK – LIFE BALANCE
Work-life balance diferă de la persoană la persoană, fiind, însă, o abordare a existenței contemporane ce vine în încercarea de a rezolva conflictul din ce in ce mai întalnit între viața personală (cu tot ce cuprinde aceasta: familie, prieteni sau doar nevoia de timp liber) și carieră.
Bineînțeles, prioritățile fiecăruia diferă în funcție de o serie de factori, printre care vârsta, care poate schimba complet viziunea unui angajat. Astfel, dacă ai între 20 și 35 de ani, este posibil sa îți stabilești angajamente puternice pentru construirea unei cariere solide, lasând în plan secund viața de familie. Pe de altă parte, daca ai între 35 și 50 de ani, accentul poate fi pus mai mult pe viața de familie și pe activitățile personale.
Studii realizate indică faptul că, cel puţin 1 angajat din 3, percep un nivel ridicat de stres cauzat de conflictul dintre muncă şi viaţa personală/de familie.
În Europa, 28% dintre angajaţi manifestă un stres ridicat la locul de muncă, ce creşte riscul de anxietate, depresie sau burn-out. Condiţiile de muncă cu o influenţă negativă asupra stării de sănătate mentală a angajaţilor includ un stil de management negativ, suport social scăzut, presiunea timpului, sarcini repetitive, conflictele interpersonale, insecuritatea locului de muncă, lipsa de control şi autonomie.
Dificultăţile în menţinerea unui echilibru între viaţa profesională şi cea de familie apar din mai multe motive: facilităţi reduse de îngrijire şi educare a copiilor, program de muncă prelungit, timp inflexibil de muncă, distribuţie inegală a sarcinilor de familie între soţ şi soţie.
Conflictul între muncă şi familie apare atunci când participarea în activităţile de muncă interferează cu participarea în activităţi de familie sau când stresul de la locul de muncă are efecte negative asupra comportamentelor din familie, dar și viceversa.
Atingerea unui echilibru între muncă și viață implică o luptă continuă pe două fronturi diferite: muncă și viață.
Iată câteva sfaturi pentru a reduce stresul pentru a atinge echilibrul dintre viața profesională și viața privată la munca:
- Stabiliți obiective realizabile în fiecare zi: capacitatea de a îndeplini prioritățile ne ajută să simțim o senzație de realizare și control.
- Alegeți-vă activitățile cu înțelepciune: burnout-ul se datorează în primul rând asumării mai multor activități decât le puteți gestiona o persoană în același timp.
- Fiți eficient în timp la locul de muncă: atunci când vă confruntați cu un proiect mare, începeți prin a-l împărți în sarcini mai mici.
- Cereți flexibilitate: programele flexibile și lucrul de acasă devin cu ușurință stabilite ca necesități în lumea afacerilor de azi, iar multe companii elaborează politici de muncă/viață.
- Stimulați-vă simțurile: ascultați muzica preferată la locul de muncă pentru a stimula concentrarea, a reduce stresul și anxietatea și pentru a stimula creativitatea.
- Comunicați eficient: fiți sincer cu colegii sau cu șefii dvs. atunci când simțiți că sunteți în dificultate.
- Mențineți munca separată de casă: munca este muncă, acasă este acasă. Nu ar trebui să existe loc de muncă la tine acasă (cu excepția cazului în care, desigur, natura jobului te obligă să lucrezi de acasă). Limitează-te în a aduce de lucru acasă.
În mod obişnuit, conflictul dintre viaţa profesională şi viaţa personală apare în situaţia în care angajatul se confruntă cu un program neregulat sau inflexibil de muncă, călătorii frecvente sau munca în weekend, supraîncărcarea responsabilităţilor şi sarcinilor. Astfel, primul pas în reducerea conflictului este un bun management al resurselor profesionale şi personale.