
Proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020
Integrare durabila a tinerilor NEETs prin cresterea ocuparii si dezvoltarea antreprenoriatului

Conform datelor puse la dispozitie de Ministerul Educatiei in anul scolar 2019-2020 a crescut rata de abandon scolar fata de anii precedenti, avand in vedere situatia pandemica din intreaga lume (Raport privind starea invatamantului superior din Romania 2020-Ministerul Educatiei).
Numarul de elevi din invatamantul preuniversitar, in anul scolar 2019/2020, a fost de 2947,01 de mii, inregistrand o scadere de peste 32 de mii de elevi fata de anul scolar anterior. S-a mentinut tendinta de scadere a efectivelor de elevi, cu care s-a confruntat sistemul de educatie in ultimul deceniu, cele mai mari scaderi inregistrandu-se in invatamantul primar, gimnazial (rural) si liceal. La nivel general, cresteri ale efectivelor de elevi se inregistreaza in invatamantul prescolar, gimnazial (urban), profesional si postliceal.
La nivelul ansamblului invatamantului primar, scad efectivele de elevi fata de anul anterior ajungand la 899,96 de mii de elevi, cu 27,82 de mii mai putini decat in anul precedent. Scaderi ale valorii indicatorului se regasesc atat la nivelul efectivelor din mediul urban, cat si al celor din rural, insa scaderea din mediul rural este mai consistenta (peste 16 mii de elevi mai putin in rural, fata de peste 11 mii de elevi mai putin in urban).
La nivelul invatamantului gimnazial efectivele de elevi au fost de 717,89 mii de elevi, in scadere cu peste 4 mii fata de anul anterior – insa, aceasta scadere se datoreaza evolutiei indicatorului din mediul rural care s-a redus cu peste 9 mii de elevi, spre deosebire de efectivele din mediul urban care au crescut cu peste 4,7 mii de elevi.
In invatamantul liceal, la nivelul anului scolar 2019/2020 erau inscrisi 614,76 mii de elevi, cu peste 11,7 mii mai putini fata de anul anterior. Cresterea din ultimii ani a numarului de elevi inscrisi in invatamantului profesional a fost determinata de masurile de revigorare a acestui nivel. Dupa o crestere minora in anul scolar 2018/2019, a urmat o crestere consistenta in anul scolar de referinta a raportului, cu peste 10 mii de elevi, depasindu-se valoarea de 100 de mii de elevi inscrisi. In invatamantul postliceal a avut loc o crestere minora de 102 elevi, ajungandu-se la un efectiv de aproape 92,5 mii de elevi.
„Hotararea de Guvern privind reducerea abandonului scolar adoptata astazi (30.12.2021) vizeaza un obiectiv major al programului ‘Romania educata’ – reducerea abandonului scolar. In condiţiile in care Romania si-a propus pentru anul 2020 atingerea unui prag maxim de 11,3% abandon scolar, prag pe care, din pacate, nu l-a atins, pentru ca rata de parasire a scolii in anul 2020 a fost de 15,6%, reducerea abandonului scolar este un element esenţial, cu atat mai mult cu cat, urmare a crizei sanitare, acest fenomen de abandon scolar inregistreaza tendinţe de crestere, in loc sa inregistreze, asa cum ne-am asumat, scaderi ale cifrelor, care sunt foarte mari si ne poziţioneaza pe ultimele locuri din Europa, din aceasta perspectiva”, a spus ministru educatiei in cadrul unei conferinte din decembrie 2021.
Elevii care renunta la studii si nu urmeaza o alta forma de formare profesionala vor ajunge in situatia de a fi someri fara a avea sanse sa isi gaseasca usor un loc de munca.
In cele trei regiuni de implementare ale proiectului (Sud-Est, Sud-Muntenia si Sud-Vest Oltenia) situatia somajului in functie de nivelul varsta somerilor la nivelul lunii noiembrie 2021:
Pornind de la aceste date vom face o analiza intre numarul somerilor cu varsta pana in 25 de ani care cel mai probabil au abandonat studiile in ultimii 5 ani:
In judetele Ialomita, Giurgiu si Gorj peste 10% din numarul total de someri au sub 25 de ani la nivelul lunii noiembrie 2021. La polul opus se afla judetele Arges, Mehedinti si Braila.
Aceasta categorie de someri cu varsta sub 25 de ani au cel mai probabil un nivel scazut de studii datorita abandocnului scolar si a lipsei unei calificari care sa le permita gasirea unui loc de munca.
Ca o concluzie la cele prezentate mai sus putem spune ca exista o stransa corelatie intre rata abandonului scolar, lipsa unei calificari, si integrarea ulterioara pe piata muncii.
Efortul de reducere a abandonului scolar, prin programe care sa previna abandonul scolar, are un efect pozitiv asupra pietei muncii si asupra intregii societati prin ridicarea nivelului de cunostinte general al populatiei si accesul la un trai decent.
Bibliografie
BENEFICIAR:
ASOCIAȚIA HANDMADE ROMANIA

PARTENER:
FUNDAȚIA CRIMM

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României