Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020

RECOMPENSE VS. STIMULENTE

O recompensă este un beneficiu care este oferit ca recunoaștere a realizării, a serviciului, a unui comportament lăudabil etc. O recompensă este acordată unui angajat numai după ce a furnizat dovezi ale comportamentului pozitiv și ale realizărilor sale. Scopul unei recompense este de a arăta angajaților că munca lor și efortul lor sunt evaluate, și este dat ca o apreciere pentru munca deja finalizat, precum și o motivație pentru a continua îmbunătățirea calității muncii lor. Recompensele pot fi sub formă de bani sau pot fi chiar nemonetare. Recompensele monetare pot fi sub formă de creșteri salariale, bonusuri etc. Exemplele de recompense nemonetare includ promoțiile, timpul liber plătit, programul de lucru flexibil etc.

RECOMPENSELE DIRECTE – acestea se compun din salariu si adaosurile la salariu.

Salariul – stabilirea ierarhiei posturilor este pasul cel mai important in stabilirea recompenselor deoarece in urma acestei actiuni se fixeaza marja de variatie a recompensei fiecarui post. Pasul urmator consta in stabilirea concreta a salariului pentru fiecare post si angajat in arte, realizandu-se o corespondenta intre pozitia postului in grila si marimea recompensei. Marimea recompensei mai depinde de puterea economico.financiara, restrictiile legislative, politica salariala a organizatiei, piata muncii. Combinatiile dintre aceste variabile duc in mod concret la realizarea grilei de salarizare.

Adaosurile la salariu – sistemul de stimulare a angajatilor este structurat pe trei niveluri: stimularea individuala, stimularea de grup si stimularea la nivel de organizatie.

Principalele forme de stimulare individuala sunt salariile pe bucata, salariul unitar diferentiat, comisionul si premiile. Stimulentele de grup promoveaza cooperarea si efortul comun pentru obtinerea unor rezultate cat mai bune. Stimularea la nivelul organizatiei include pe toti angajatii, in raport cu rezultatele financiare obtinute de organizatie; principalele modalitati de stimulare a intregului personal sunt: distribuirea veniturilor in timpul anului; distribuirea unei parti din profit la sfarsitul anului; posibilitatea angajatilor de a cumpara actiuni ale firmei la preturi avantajoase.

RECOMPENSELE INDIRECTE – recompensele indirecte se impart in:

  • RECOMPENSE INDIRECTE CURENTE:

– Plata timpului nelucrat – principalele forme pentru timpul timpul nelucrat sunt: durata limitata a zilei de lucru; durata saptamanii de lucru si a lunii; sarbatorile legale; zilele libere ocazionate de evenimente personale; concediul de odihna; concediul fara plata, etc.

– Inlesniri speciale ale angajatilor – produse si servicii din profilul unitatii acordate in mod gratuit; facilitati pentru petrecerea timpului liber; altele (acordarea unei mese gratuite tuturor angajatilor, subventionarea mesei la cantina, echipament de protectie gratuit sau la pret redus, alimentatie de protectie pentru angajatii din locurile de munca cu conditii grele si nocive, plata integrala sau a unei parti a pretului transportului personalului la si de la serviciu, constituirea unor asociatii de credit pentru angajati etc.

– Asigurarea de sanatate – asistenta medicala gratuita, plata concediului medical, gratuitatea serviciilor medicale (consultatii, spitalizare), subventionarea unei parti a costului medicamentelor etc.

– Protectia salariatilor impotriva reducerii veniturilor, a cresterii costului vietii, a bolilor sau accidentelor profesionale.

  • RECOMPENSELE INDIRECTE PENTRU FOSTII ANGAJATI :

– Protectia somerilor (ajutorul de somaj, ajutorul social, asigurarea de sanatate),

– Protectia celor care intra in somaj (preavizul, ajutorul la desfacerea contractului de munca, reangajarea cu prioritate a fostilor angajati),

– Protectia pensionarilor.

STIMULENT

Stimulentele sunt beneficii care sunt promise angajaților pentru ai motiva să-și atingă cele mai bune rezultate și să-și îmbunătățească continuu comportamentul, productivitatea și performanța. Se acordă stimulente lucrătorilor care au o performanță inferioară și care îi încurajează să atingă nivelul de performanță dorit sau obiectivul stabilit. Un exemplu de stimulent ar fi „recompensarea unui certificat de cadou de 200 de dolari unui angajat care a obținut o creștere de 30% a vânzărilor pentru această lună. „Exemple de alte stimulente includ comisioanele de vânzări, opțiunile de acțiuni ale angajaților, birourile și spațiile de lucru mai bune, alocațiile mai mari etc. Scopul unui stimulent este de a motiva și încuraja angajații să obțină performanțele, eficiența și nivelurile de ieșire dorite.